Zámerom predkladaného projektu je vytvoriť interdisciplinárny študijný program, ktorý by vychádzal z nového medzinárodne uznávaného modelu STEAM (Science, technology, Education, Arts and Mathematics), a to vo vzdelávacích oblastiach informatiky, matematiky a výtvarnej výchovy pre 5. a 6. ročník základnej školy. Obsah študijného program zohľadňuje každodenné praktické sociálne požiadavky, ktoré sú zamerané na rozvoj zručností potrebných pre uplatnenie sa na trhu práce. Výsledky výskumu ukazujú, že priestorové zručnosti (senzo motorické a haptické tvarovanie, manipulácia s objektmi v priestore, prezentácia priestorových vzťahov a pod.) sú dôležitými schopnosťami človeka pre rôzne profesie a optimálne obdobie ich vývoja je vek medzi 10 až 12 rokom dieťaťa. Z tohto dôvodu plánujeme do nášho výskumu zapojiť práve túto vekovú kategóriu. Priebeh experimentu, navrhované inovatívne úlohy a výsledky výskumu zo všetkých oblastí (informatiky, matematiky a výtvarnej výchovy pre 5. a 6. roč.) budeme publikovať v metodických časopisoch a metodických príručkách. Interdisciplinárny inovatívny program bude zameraný na
- Vizuálne a estetické vzdelávanie (priestorové vnímanie, vyjadrovanie, prezentácia);
- Informačné vzdelávanie (druhy vizualizácie zahŕňajúce konštrukciu objektov vo virtuálnom priestore);
- Inovácie v matematike a geometrii.
Priamymi predchodcami plánovaného výskumu sú naše úspešné výsledky medzinárodného projektu „Four Situational Drawing Tasks for children aged 3-14“, ktorý sa uskutočnil v rokoch 2015-2016. Výsledky tohto projektu zahŕňajú charakteristiku úrovne priestorových schopností žiakov základných škôl, súbor testov na meranie ich vývoja a inovované hodnotiace metódy vzdelávania žiakov. Získané skúsenosti môžeme priamo využiť v tomto projekte, ktorého cieľom je rozvoj priestorových zručností žiakov 5. a 6. roč. ZŠ a to využitím interdisciplinárnych inovatívnych programov. Naším zámerom je implementovať nami navrhnuté inovatívne metódy do vzdelávacích oblastí informatiky, matematiky a výtvarnej výchovy. Veríme, že účinne pomôžu žiakom v učení, upevňovaní vedomostí, schopností a zručností v súvislosti s priestorovým vnímaním a priestorovou tvorbou. Zámerom je rozvíjať schopnosti a zručnosti žiakov ako sú priestorová predstavivosť, kognitívne procesy týkajúce sa prechodu medzi dvoj- a troj- rozmernými priestormi, tradičnými a digitálnymi priestorovými prezentáciami. Projektom sa snažíme zlepšiť praktickú pripravenosť mladých ľudí pre efektívnejšie začlenenie sa do pracovného procesu a úspešné uplatnenie sa na trhu práce.