Vzdelávacia oblasť: Matematika a práca s informáciami
Predmet: Informatika
Téma aktivity – charakteristika:
Aplikácia v informatike je počítačový program, ktorý pomáha uskutočňovať nejakú činnosť. Úlohou aplikácie je teda riešiť konkrétnu úlohu alebo problém.
V prezentovanej aktivite si žiaci majú osvojiť niektoré pojmy z oblasti zdravotnej výchovy. Mali by niektoré choroby a úrazy a pochopiť, aký je rozdiel medzi chorobou a úrazom. Na tento účel sme pripravili jednoduchú aplikáciu, ktorá predstavuje aktívnu tabuľku. V tabuľke je hlavolam – Smerovka s pojmami, ktoré si majú žiaci osvojiť.
Žiaci v smerovke budú vyhľadávať tieto choroby: chrípka, angína, osýpky a zápal pľúc a typy úrazov: odrenina, popálenina, zlomená ruka a otras mozgu. Učiteľ môže bližšie opísať žiakom tieto choroby a úrazy.
Naša aplikácia by mala umožňovať nasledovné funkcie:
- kliknutím na príslušný štvorček farebne označiť správne písmeno hľadaného slova.
- Funkčným tlačidlom „Odfarbi voľby“ zrušiť označenie písmen chorôb a úrazov.
- Overiť úplné označenie hľadaných písmen.
V tejto súvislosti môžeme hovoriť aj o aplikácii algoritmu. Algoritmus je postup ktorý v podobe jednoduchých krokov vedie k vyriešeniu úlohy.
Algoritmus našej aplikácie pracuje tak, že overuje či majú písmená hľadaného slova zosilnené písmeno. Ak chýba aspoň jedno zosilnené hľadané písmeno po stlačení tlačidla „Zaškrtol som všetko ?“ algoritmus vráti hlášku: „Nezvolil si všetky možnosti.“
Ak žiak stlačí tlačidlo „Odfarbi voľby“, tabuľka sa dostane do pôvodného stavu, t. z., že sa vymaže farebné označenie písmen a tučné písmená sa zmenia na normálne.
Kliknutím na písmeno sa písmeno úrazu sa označí červenou farbou a písmeno choroby na zelenú farbu.
Hodinová dotácia: 1 hodina
Výchovno-vzdelávacie ciele:
Žiaci sa oboznámia tým, čo je aplikácia. Na kontrolu riešenia použijú tlačidlo na overenie, čím verifikujú správne riešenie.
Organizačné formy:
vyučovacia hodina základného typu, skupinová práca.
Metódy:
- problém ako motivácia
- vysvetľovanie
Učebné pomôcky:
počítač, aplikácia MS Office s inštaláciou MS Excel, zošit, pero.
Metodologické poznámky:
Žiakom je potrebné nakopírovať súbor aplikácie Smerovka do počítača, napr. na Pracovnú plochu. Žiaci majú po otvorení aplikácie vyhľadať a dvojklikom na písmeno označiť chorobu alebo úraz. Po skončení práce majú overiť, či vyhľadali a označili písmená štyroch chorôb a štyroch úrazov. Odporúčame, aby žiaci neprepisovali písmená. V prípade, že by sa tak stalo, je treba vrátiť krok späť, alebo súbor Smerovka neuložiť a znova otvoriť.
Vyhodnotenie aktivity (spätná väzba):
Učiteľ si zaznamenáva otázky žiakov. Komunikuje so žiakmi o chorobe a o úraze. Tiež zaznamená, koľkokrát žiak overoval tlačidlom „Zaškrtol som všetko ?“ správne riešenie.
Úlohy:
- Zistite, ktoré choroby sú uvedené v tabuľke. Choroby napíšte na papier do jedného stĺpca.
- Zistite, ktoré úrazy sú uvedené v tabuľke. Úrazy napíšte na papier do druhého stĺpca.
- Žiaci si vyberú niektorú z chorôb a môžu popísať jej príznaky.
- Žiaci si môžu vybrať ľubovoľný názov úrazu a povedať, ako môže dôjsť k danému úrazu.
Aplikácia: Smerovka