Vzdelávacia oblasť: Matematika a práca s informáciami. Animácie a práca s obrázkami.
Predmet: Informatika
Téma aktivity – charakteristika:
Animácie a práca s obrázkami
Cieľom tejto úlohy je oboznámiť žiakov 4. ročníka základných škôl s prácou s aktívnymi obrázkami. Úloha je vytvorená v programe PowerPoint a uložená ako čistá prezentácia, takže s úlohou je možné pracovať priamo kliknutím na súbor „Kolobeh_vody_v_prirode“. Žiak má možnosť pri práci s informáciami spoznať, ako fungujú animácie v prostredí aktívneho obrázka.
Obrázok obsahuje základné znalosti o kolobehu vody v prírode označené číselným poradím od vyparovania, kondenzácie, zrážok, vodných tokov a podzemnej vody. Žiak kliknutím na ŠÍPKU VPRAVO resp. VĽAVO, alebo stlačením klávesu ENTER aktivuje animáciu a odkrýva jednotlivé fázy kolobehu vody v prírode. Každá fáza obsahuje aj konkrétne formy ako sú vodný para, malé čiastočky pary, dážď sneh, ľadovec, pramene, potoky, rieky alebo pramene a priesaky.
V tejto úlohe sa žiaci oboznámia s jednotlivými fázami a formami kolobehu vody v prírode odkrývaním jednotlivých fáz.
V pracovnom liste budú mať podobný obrázok s vynechaným priestorom na zápis jednotlivých pojmov a foriem kolobehu vody v prírode do ktorého zapíšu svoje poznatky.
Žiaci môžu použiť vopred vytlačené pracovné listy.
Hodinová dotácia: 1 hodina
Výchovno-vzdelávacie ciele:
Žiaci sa oboznámia s pojmami animácia, aktívny obrázok, prvky animácie ako sú rolovanie tvaru, rozbalenie textu a pod..
Z pohľadu prírodovedy sa dozvedia základné znalosti o kolobehu vody v prírode.
Organizačné formy:
vyučovacia hodina základného typu, skupinová práca.
Metódy:
- problém ako motivácia
- vysvetľovanie
Učebné pomôcky:
Prístup k počítaču, pracovný hárok, písacie potreby.
Metodologické poznámky:
Animáciu „Kolobeh_vody_v_prirode“. je potrebné nakopírovať na pracovnú plochu každého žiaka. Žiakov je potrebné naviesť na to, ako získať informácie z aktívneho obrázka.
Vyhodnotenie aktivity (spätná väzba):
Učiteľ skontroluje zápis jednotlivých fáz a foriem kolobehu vody v prírode.
Úlohy:
- Úlohou je postupne preštudovať v aktívnom obrázku jednotlivé fázy a formy vody v prírode.
- Ďalšou úlohou je zapísať jednotlivé fázy a formy vody v prírode do pracovného listu.
- Žiaci môžu v diskutovať o tom, ako je možné pozorovať rozličné formy vody v prírode a zaradiť ich pozorovania do vhodnej fázy kolobehu.
- Zároveň môžu diskutovať o tom, aký má význam kolobeh vody v prírode pre prírodu, človeka, rastliny a živočíchy.
Aplikácia: KOLOBEH_VODY_V_PRIÍRODE